Reklamácie a odstúpenie od zmluvy
Tento reklamačný poriadok upravuje práva a povinnosti obchodníka a spotrebiteľa pri uplatňovaní práv zo zodpovednosti za vady tovaru a pri odstúpení od zmluvy v zmysle zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na diaľku, ako aj príslušných ustanovení Občianskeho zákonníka.
Tento poriadok sa nevzťahuje na kupujúcich – podnikateľov, ktorí nakupujú tovar na účely svojej podnikateľskej činnosti; ich právne vzťahy s obchodníkom sa riadia Obchodným zákonníkom a individuálne dohodnutými podmienkami.
1. Základné údaje
1.1 Internetový obchod (E-shop) www.wudly.sk prevádzkuje Viktor Halčin, so sídlom Alvinczyho 3455/26, 040 01 Košice-Staré Mesto, IČO: 56545738 , DIČ: 1123021757, zapísaný v Živnostenskom registri vedenom Okresným úradom Košice, číslo živnostenského registra: 820-106789, tel. +421 907 919 843, e-mail: info@wudly.sk (ďalej len „obchodník“).
1.2 Spotrebiteľom je každá fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení kúpnej zmluvy v internetovom obchode nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania (ďalej len „spotrebiteľ“).
2. Odstúpenie od zmluvy a vrátenie tovaru
2.1 Spotrebiteľ je v súlade so zákonom 108/2024 § 19 ods. 1, oprávnený bez udania dôvodu odstúpiť od vybavenej objednávky (podľa zákona “od kúpnej zmluvy”), a to v lehote do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.
2.2 Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka, ktorých predmetom je dodanie tovaru, aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy.
2.3 Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez uvedenia dôvodu. Odstúpenie od zmluvy je možné vykonať vyplnením formulára na odstúpenie od zmluvy, ktorý je dostupný v prílohe tohto dokumentu. Spotrebiteľ môže na tento účel použiť aj akékoľvek iné jednoznačne formulované vyhlásenie. Odstúpenie od zmluvy je následne možné poslať elektronicky e-mailom na adresu: info@wudly.sk alebo poštou na adresu obchodníka uvedenej v bode 1.1 týchto Reklamačných podmienok.
2.4 Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je dodanie tovaru vyrobeného podľa špecifikácií spotrebiteľa alebo tovaru vyrobeného na mieru.
2.5 Lehota na odstúpenie od zmluvy sa považuje za zachovanú, ak spotrebiteľ najneskôr posledný deň lehoty odošle oznámenie o odstúpení od zmluvy obchodníkovi.
2.6 Obchodník je povinný bezodkladne po doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy poskytnúť spotrebiteľovi potvrdenie o jeho doručení na trvanlivom médiu, ak spotrebiteľ odstúpil od zmluvy použitím osobitnej funkcie alebo formulára na odstúpenie od zmluvy, ktoré sú dostupné v online rozhraní obchodníka.
2.7 Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy len vo vzťahu ku konkrétnemu produktu alebo produktom, ak obchodník na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka dodal alebo poskytol viacero produktov.
2.8 Pri odstúpení od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka podľa zákona č. 108/2024 § 19 ods. 1 znáša spotrebiteľ len náklady na vrátenie tovaru obchodníkovi alebo osobe určenej obchodníkom na prevzatie tovaru; to neplatí, ak obchodník súhlasil, že náklady bude znášať sám.
2.9 V prípade, že spotrebiteľ uplatní svoje právo na odstúpenie od zmluvy podľa zákona, je povinný vrátiť tovar v pôvodnom stave, t. j. nepoškodený, čistý, so všetkými súčasťami a príslušenstvom, ak je to vzhľadom na povahu veci možné. Spotrebiteľ zodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ktoré vzniklo v dôsledku zaobchádzania s tovarom iným spôsobom, než je nevyhnutný na zistenie jeho vlastností a funkčnosti.
2.10 Obchodník je povinný do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe alebo v súvislosti so zmluvou uzavretou na diaľku, zmluvou uzavretou mimo prevádzkových priestorov obchodníka alebo s doplnkovou zmluvou vrátane nákladov na dopravu, dodanie, poštovné a iných nákladov a poplatkov.
2.11 Ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy len vo vzťahu k niektorým produktom z objednávky, obchodník vráti spotrebiteľovi pomernú časť zaplatenej sumy zodpovedajúcu vrátenému tovaru. Obchodník nesmie spotrebiteľovi účtovať žiadne dodatočné náklady v súvislosti s odstúpením od zmluvy.
2.12 Obchodník nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob dodania, ako je najlacnejší bežný spôsob dodania ponúkaný obchodníkom. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na dodanie, ktoré si zvolil spotrebiteľ, a nákladmi na najlacnejší bežný spôsob dodania ponúkaný obchodníkom.
3. Reklamácie a záručné podmienky
3.1 Vybavovanie reklamácií sa riadi záručnými podmienkami konkrétneho tovaru, zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník (ak ide o podnikateľa), ako aj zákonom č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na diaľku.
3.2 Záručná doba na všetok ponúkaný tovar v internetovom obchode je 24 mesiacov s výnimkami stanovenými zákonom. Na uplatnenie práv zo zodpovednosti za chyby (reklamáciu) postačuje doklad o zakúpení (napr. faktúra). Predloženie dokladu o zakúpení postačuje aj v prípade, že bol vydaný záručný list, ktorý kupujúci stratil.
3.3 Záruka sa nevzťahuje najmä na:
- bežné opotrebenie výrobku alebo jeho častí spôsobené bežným používaním
- mechanické poškodenie tovaru kupujúcim
- škody vzniknuté nesprávnym používaním v rozpore s návodom
- škody spôsobené nedostatočnou údržbou
- škody spôsobené nevhodným skladovaním alebo živelnými pohromami
- škody spôsobené použitím výrobku na iný účel, než na aký je určený
3.4 Spotrebiteľ má právo reklamovať aj výrobok zakúpený vo výpredaji alebo za zníženú cenu, pričom chyba nesmie súvisieť s dôvodom zníženej ceny.
3.5 Aj v prípade, že bol tovar vyrobený na mieru podľa špecifikácií kupujúceho, má spotrebiteľ právo uplatniť reklamáciu vád tovaru v súlade so zákonom. V prípade uznanej vady má kupujúci právo na bezplatnú opravu, výmenu, primeranú zľavu, alebo – ak to nie je možné – na odstúpenie od zmluvy a vrátenie kúpnej ceny.
3.6 Reklamácie sa podávajú s použitím reklamačného formulára, ktorý je dostupný v prílohe tohto dokumentu. Reklamačný formulár je možné zaslať:
- elektronicky e-mailom na adresu: info@wudly.sk
- písomne na adresu sídla: Viktor Halčin, Alvinczyho 3455/26, 040 01 Košice
Reklamovaný tovar je spotrebiteľ povinný doručiť čistý, mechanicky nepoškodený, s kópiou dokladu o kúpe a s vyplneným reklamačným formulárom obsahujúcim popis chyby. Tovar musí byť riadne zabalený a označený ako krehký, ak je to relevantné.
3.7 Reklamáciu vybavuje obchodník bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 30 dní odo dňa doručenia reklamácie. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo žiadať výmenu tovaru. V prípade uznanej reklamácie sa záručná doba predlžuje o dobu trvania reklamácie.
3.8 V prípade neoprávnenej reklamácie si obchodník vyhradzuje právo účtovať kupujúcemu náklady balného a poštovného. O tejto skutočnosti bude kupujúci informovaný pred jej vyúčtovaním.
3.9 V prípade reklamácie znáša spotrebiteľ náklady na doručenie reklamovaného tovaru k obchodníkovi. V prípade, že bude reklamácia uznaná ako oprávnená, obchodník tieto náklady spotrebiteľovi preplatí, a to vo výške obvyklých nákladov na doručenie (napr. doporučený balík). Náklady na zaslanie tovaru späť spotrebiteľovi znáša obchodník. Ak si spotrebiteľ výslovne zvolí drahší spôsob dopravy (napr. expresný kuriér), znáša náklady na tento spôsob dopravy on.
3.10 Za vybavenie reklamácie sa považuje:
- odovzdanie opraveného alebo vymeneného tovaru kupujúcemu
- vrátenie kúpnej ceny pri odstúpení
- oznámenie o zamietnutí reklamácie
4. Informácia o alternatívnom riešení sporov - ARS
Pokiaľ spotrebiteľ nie je spokojný so spôsobom, ktorým obchodník vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že obchodník porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak obchodník na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s Obchodníkom je napríklad Slovenská obchodná inšpekcia Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, http://www.soi.sk alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke http://www.mhsr.sk); spotrebiteľ má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Spotrebiteľ je oprávnený použiť platformu riešenia sporov on-line (ďalej len ako „RSO“) na riešenie svojich sporov, v jazyku, ktorý si zvolí. Spotrebiteľ môže na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu RSO, ktorá je dostupná na webovej stránke https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage . Spotrebiteľ pri predkladaní podania v platforme RSO vyplní elektronický formulár sťažnosti. Informácie, ktoré predloží, musia byť dostatočné na určenie príslušného subjektu alternatívneho riešenia sporov on-line. Spotrebiteľ môže priložiť dokumenty na podporu svojej sťažnosti.
5. Prílohy